Proč utrácíme stále více peněz za své psy?
Svými spotřebitelskými požadavky se psi stále více podobají lidem. Nejen, že chodí do kosmetických salonů a nosí oblečení, ale také nosí fitness trackery a pijí nealkoholické víno. Podle britské výzkumné společnosti Mintel jsou mileniálové, tedy lidé ve věku od 19 do 38 let, více než ostatní schopni utrácet peníze za své domácí mazlíčky.
Výdaje Britů na domácí mazlíčky dosáhly 1,7 miliardy liber ročně. Podle předpovědí odborníků se tato částka bude jen zvyšovat. Samozřejmě je to příklad pouze jedné země, ale tento trend se stává celosvětovým. Jaké jsou důvody tohoto jevu?
Psi nahrazují děti.
Nicki Charles, profesor sociologie na Warwickově univerzitě, který zkoumá vztahy mezi lidmi a jejich domácími zvířaty tvrdí, že to není náhoda, že mileniálové jsou hlavními představiteli tohoto rostoucího trhu. Oni, na rozdíl od představitelů starších generací, mají menší pravděpodobnost, že budou mít děti. Mileniálové jsou častokrát obviňováni v tom, že nevědí, jak správně hospodařit se svými penězi: pokud by nekupovali tolik avokád a psích svetrů, mohli by našetřit na byt, a mít peníze i na děti. Ale je zřejmé, že to, že nekoupí pivo pro psy nepomůže našetřit na nemovitost, která stojí deset nebo dokonce i stotisíckrát více.
Profesor organizační psychologie Cary Cooper souhlasí s těmito závěry: "Domácí zvířata jsou dnes vnímány jako náhradní děti, a to zejména osamělými mileniály a mladými páry, které si nemohou dovolit mít děti". Podle jeho názoru, pro takové osoby je těžké najít si čas na sociální komunikaci, a domácí mazlíčci nejen poskytují emocionální podporu, ale také pomáhají najít nové "lidské" zájmové skupiny, jako jsou například majitele zvířat nebo pejskaři.
Takže odmítání mileniály mít děti není způsobem, jak se vyhnout odpovědnosti, ale spíše naopak. Jak zdůrazňuje Cooper, některé páry, které mají psy, vykazují více zodpovědné chování: zkoušejí své síly a sledují, jak se vyrovnají s odpovědností za jinou živou bytost. Není na tom nic špatného když je pes považován za plnohodnotného člena rodiny. Je to lepší, než mít "tréninkové" dítě.
Můj pes je součástí mě!
Expert společnosti Mintel Chan Barů, nabízí trochu jiný pohled na danou situaci, co se děje: "Všichni chtějí, aby jejich zvířata byla šťastná a zdravá, ale mileniálové jsou v tomto nezastavitelní, chtějí více "lidských" potravin pro své domácí mazlíčky". Ve dnešní době se lidé začali více zajímat o to, jak zdravé jídlo mají na stole a zda tráví dostatek času v posilovně, a pak se toto začalo týkat i psů. Potom se objevily obojky-sledovače aktivity a balíčky přírodních organických potravin pro psy, a zboží a služby se přestali moc lišit od lidských.
Ale péče o mazlíčka nekonči pouze hlídáním jeho fyzické kondice. Lidé se stále více zaměřují na své duševní zdraví. A samozřejmě myslí i na své psy. To se projevilo nejen v nárůstu poptávky po službách zoologických zahrad: zvláštní místo zaujímají i produkty, které pomáhají vašemu zvířeti vyrovnat se s osamělostí (nebo s pocitem proviněnosti). Tím pádem aktuálně máte možnost kdykoliv zavolat svému pejskovi pomocí speciálního zařízení, které mu dokonce dá pamlsek. Ale i bez technologických inovací je možnost využít služeb speciálních "psí školky", kde si váš pejsek bude hrát s jinými zvířaty pod dohledem personálu. Nebo je možnost zaplatit celodenní chůvu, která přijde k vám domů a bude hlídat vašeho psa ve vaší nepřítomnosti.
Na chování mileniálů však není nic zvláštního. To, co nyní dělají, je pokračování dlouhé historie soužití člověka a psa.
Ideálním dárkem pro člověka, který je tak moc zaměřen na svého chlupatého kamaráda jsou ponožky s potiskem mazlíčka, které mu to budou vždy a všude připomínat!